Taking too long? Close loading screen.

Szanowni Państwo

W ostatnich dniach NCK ogłosił nabór wniosków do programu “Konwersja Cyfrowa domów kultury”, który oferuje dotację na wyposażenie technologiczne obiektów w aparaturę do streamingu wydarzeń kulturalnych.  I tutaj pojawia się bardzo ważne pytanie, przed którym z pewnością wielu za Państwa staje: jaki sprzęt będzie odpowiedni do realizacji takich wydarzeń online? Jakiego dokonać wyboru, aby zyskać jak największe szanse na uzyskanie dotacji a potem, aby jak najlepiej wydać środki, by uzyskać naprawdę bardzo dobrej jakości produkcję onlinę, którą … widzowie będą chcieli oglądać?

Jesteśmy integratorem systemów audio-wizualnych od ponad 20 lat. Jednocześnie w naszym zespole pracują osoby, które zajmują się nie tylko technologią, ale posiadają doświadczenie w realizacji praktycznej widowisk audio-wizulanych, dlatego na bazie naszych doświadczeń oraz wiedzy technicznej przygotowaliśmy dla Państwa kilka rozwiązań, które pozwolą na uzyskanie zarówno odpowiedniej jakości obrazu, jak i atrakcyjnej dla widza realizacji.

Oto podstawowe założenia, które wg naszych doświadczeń powinien spełniać sprzęt do streamingu wydarzeń takich, jak koncerty czy spektakle:

  • kamera z przetwornikiem wewnętrznym min 1” (większość kamer budżetowych posiada przetworniki 1/3” lub 2/3”, co jest nie wystarczające do uzyskania dobrego obrazu podczas realizacji widowisk z oświetleniem koncertowym i teatralnym). W przypadku mniejszych niż 1” przetworników jakość obrazu bardzo szybko spada, szczególnie podczas wydarzeń z niewielkim oświetleniem sceny jak koncerty czy spektakle. Znikają szczegóły w czerniach, pojawiają się też szumy w obrazie.
  • rodzielczość kamer min HD, i chociaż w wielu wypadkach można spotkać już kamery 4K, to rozdzielczość 4K i tak w praktyce nie jest stosowana w streamingu. Najważniejszy jest PRZETWORNIK obrazu, który musi wynosić min 1”, natomiast rozdzielczość wyższa niż HD ma wtórne znaczenie i nie wpływa w praktyce na jakość obrazu, gdyż finalnie i tak transmisje tego typu realizowane są w praktyce w HD.
  •  możliwość zdalnego sterowania kamerami za pomocą połączenia LAN lub równoważnego. Jest to ważny czynnik, gdyż podczas przedstawień czy koncetów nie da się praktycznie obsługiwać kamer przez operatorów, których obecność przeszkadzałaby widzom. Tymczasem obsługa kamer podczas wydarzenia kulturalnego wymaga stałej kontroli najważniejszych parametrów kamery (wartości ekspozycji, przesłony, kontrola barw i ostrości obrazu, itp). Sterowanie przez wifi lub bluetooth nie sprawdzi się w takich realiach, szczególnie przy produkcji wielokamerowej
  •  możliwość pracy wielokamerowej, z min 3. kamerami do realizacji wydarzeń kulturalnych w mniejszych obiektach, i min 4. w obiektach większych. Wyjątek stanowi zastosowanie profesjonalnej technologii “wirtualnej scenografii”, opartej o silnik gier komputerowych Unreal, o czym piszemy poniżej.
  •  w uzasadnionych przypadkach (budżet, dotychczasowe wyposażenie obiektu) możliwość wykorzystania zaawansowanego systemu do tzw. “wirtualnej rzeczywistości” czyli inaczej wirtualnej scenografii 3D, opartego o tzw. “silnik gier komputerowych” Unreal. Jest to rozwiązanie zaawansowane i w żaden sposób nie porównywalne z tanimi systemami wideo, które zastępują zielone tło “jakąś grafiką 3D” (która w praktyce wygląda płasko i nieatrakcyjnie dla widzów koncertów czy spektakli teatralnych). Taki system związany jest jednak z większym budżetem potrzebnym do inwestycji.

Dlatego zostawanie technologii wirtualnej scenografii ma sens tylko wtedy, gdy wdrażany jest system z dedykowaną kamerą (lub kamerami) z funkcją śledzenia ruchu w obrazie w osiach 3D (nie tylko ruch “od lewej i prawej” lub odwrotnie, ale także ruch postaci przed kamerą w osi “bliżej – dalej”, który jest kluczowy dla uzyskania realistycznego wrażenia).

Proponujemy Państwu skorzystanie z naszych doświadczeń i wybór jednego z kilku wariantów technologicznego wyposażenia do streamingu, pozwalających – po odpowiednim przeszkoleniu – na uzyskanie bardzo dobrej jakości obrazu oraz atrakcyjnej dla widza realizacji nawet w tak wymagających warunkach (oświetleniowo), jak koncert czy spektakl teatralny.

Warianty systemów do “tradycyjnej” realizacji produkcji streamingu:

Wariant 1: system 3 kamer Panasonic AG-CX350, posiadających 1-calowy przetwornik, rozdzielczość 4K oraz profesjonalne wyjście wizyjne HD-SDI 3G (bez kompresji) i możliwość zdalnego sterowania kamerą poprzez LAN z dedykowanego kontrolera Panasonic (również w zestawie). Do tego mikser wizyjny Blackmagic Design ATEN Mini, który umożliwi nie tylko realizację obrazu z 4 do 8 kamer, kluczowanie zielonego tła (gdyby była taka potrzeba), ale przede wszystkim umożliwia zapis obrazu z tych kamer, niezależnie dla każdej z nich.

Wariant 2: system 3 kamer Panasonic AG-CX350 oraz 1 kamery robotycznej typu PTZ Panasonic AW-UE150 4K HDR. Wszystkie posiadają 1-calowy przetwornik, rozdzielczość 4K oraz profesjonalne wyjście wizyjne HD-SDI (bez kompresji) i możliwość zdalnego sterowania kamerą poprzez LAN z dedykowanego kontrolera Panasonic (również w zestawie). Kamera PTZ zapewni podczas realizacji plastykę obrazu, dzięki możliwości realizacji ujęć w ruchu. Do tego mikser wizyjny Blackmagic Design ATEN Mini, który umożliwi nie tylko realizację obrazu z 4 do 8 kamer, kluczowanie zielonego tła (gdyby była taka potrzeba), ale przede wszystkim umożliwia zapis obrazu z tych kamer, niezależnie dla każdej z nich.

Wariant 3: system 2 kamer Panasonic AG-CX350 oraz 2 kamer robotycznych typu PTZ Panasonic AW-UE150 4K HDR. Wszystkie posiadają 1-calowy przetwornik, rozdzielczość 4K oraz profesjonalne wyjście wizyjne HD-SDI (bez kompresji) i możliwość zdalnego sterowania kamerą poprzez LAN z dedykowanego kontrolera Panasonic (również w zestawie). Kamera PTZ zapewni podczas realizacji plastykę obrazu, dzięki możliwości realizacji ujęć w ruchu. Do tego mikser wizyjny Blackmagic Design ATEN Mini, który umożliwi nie tylko realizację obrazu z 4 do 8 kamer, kluczowanie zielonego tła (gdyby była taka potrzeba), ale przede wszystkim umożliwia zapis obrazu z tych kamer, niezależnie dla każdej z nich.

Takie rozwiązanie jest niezwykle funkcjonalne i zrównoważone kosztowo. Poniższy film prezentuje takie hybrydowe środowisko pracy z tymi kamerami firmy Panasonic:


 

Wariant 4: system wirtualnej rzeczywistości do produkcji widowisk artystycznych. Zestaw składa się z 1 stacji roboczej z bardzo zaawansownaą kartą graficzną i wizyjną oraz systemem wirtualnej grafiki opartym o silnik z gier komputerowych Unreal. System nosi nazwę REALITY i pochodzi od lidera rynku tego typu technologii, firmy ZeroDensity. System dostarczany może być z 1 kamerą robotyczną typu PTZ Panasonic AW-UE150 4K HDR, która posiada funkcję śledzenia ruchu w obrazie w 3-wymiarowej osi oraz przesyłania tych informacji w czasie rzeczywistym (jako metadane) do systemu REALITY, celem prawidłowej korelacji obrazu z kamery z wirtualną grafiką. Zapewnia to profesjonalną jakość obrazu i bardzo wiarygodne wrażenie dla widza, który ma wrażenie, że scenografia jest absolutnie prawdziwa.

Każdy wariant uzupełniamy narzędziami do streamingu obrazu oraz potrzebnymi akcesoriami, okablowaniem, itp.

 


Zapraszamy Państwa do kontaktu z nami. Oprócz możliwości uzyskania wyceny na wybrany wariant sprzętowy, zapewniamy pomoc w ocenie warunków technologicznych Państwa obiektu, jak również szkolenia. W tej kwestii oferujemy ponadstandardowe wsparcie, które może być dodatkowo punktowane przez NCK. Jako jedyna firma dostarczająca technologie na polskim rynku zapewniamy również szkolenia z technik produkcji spektakli i koncertów muzycznych za pomocą oferowanego sprzętu, realizowane przez osoby z wykształceniem filmowym i doświadczeniem praktycznym przy takich realizacjach. Jest to wyjątkowo ważny aspekt dla Państwa kadr, gdyż sam zakup sprzętu nie gwarantuje jakości produkcji, szczególnie w tak delikatnej materii, jaką są widowiska artystyczne i tak trudnej technicznie, jaką jest transmisja online, która co do zasady opiera się na kompresji obrazu, a zatem ograniczającej jakość wizualną nadawanej produkcji. Wiedza i doświadczenie, którymi dysponujemy, będą cennym wsparciem Państwa personelu nie tylko przy tworzeniu wniosku do NCK, ale przede wszystkim także podczas realizacji widowisk za pomocą nowoczesnych technologii.

Tel. 660 40 30 60
Email: video@mbspro.com.pl

www.mbspro.tv


 

Close

Cart

Brak produktów w koszyku.