Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak ważna jest jakość dźwięku, gdy mówimy o tym, czy nasz kanał video będzie postrzegany jako profesjonalny, czy nie. Pod względem jakości dźwięku domowe podcasty, filmy na YouTube czy konferencje video są często znacznie gorsze od produkcji radiowych czy studyjnych. Nasze treści mogą stwarzać wrażenie mało profesjonalnych, nawet na poziomie zupełnie podświadomym u widzów.
Mikrofon jest tym elementem każdej konfiguracji audio, który ma największy wpływ na to jak będziemy brzmieć w efekcie końcowym. Mikrofony wbudowane w telefonach komórkowych, tabletach i laptopach są dziś coraz lepszej jakości, ale nie są w stanie zastąpić wysokiej jakości, dobrze umieszczonych mikrofonów zewnętrznych. Te robią szczególną różnicę w jakości dźwięku w przypadku produkcji video.
MBS posiada bogatą kolekcję mikrofonów przeznaczonych do zastosowań konferencyjnych i nagraniowych. W sposób szczególny prezentujemy rozwiązania firm SCHOEPS Microphone oraz Apogee Electronics, które w różnych zakresach budżetów zapewniają optymalne rozwiązania dla wielu konkretnych zastosowań.
ZASTOSOWANIE
Wideokonferencje często wykorzystują mikrofony nabiurkowe. Najpopularniejszy aktywny statyw nabiurkowy firmy Schoeps Microphone to model TR 200 KC, który współpracuje z kapsułą mikrofonową MK 4 lub MK 41 i wzmacniaczem CMC 6 lub CMC 1. Ale zarówno mały, prosty statyw TC (wraz z dowolnym wybranym profesjonalnym mikrofonem) lub zupełnie nowy, w pełni zintegrowany mikrofon stołowy TIMK zapewniają wysokiej jakości dźwięk podczas wideokonferencji.
Dla osób o mniej zasobnym budżecie, bardzo dobrym rozwiązaniem będą mikrofony Apogee Hype MiC, MiC Plus lub ClipMiC, które podłączane bezpośrednio przez porty USB i/lub Lighting, mogą zapewnić dźwięk najwyższej jakości, dzięki wbudowanym konwerterom analogowo-cyfrowym Apogee.
W sytuacji, gdy video zawiera wypowiedź osoby, która nie siedzi przy stole, odpowiedni może być system mikrofonowy taki, jak zwykle używany do nagrywania dźwięku filmowego, czyli shotgun. Mikrofon jest zamontowany na statywie lub wysięgniku, zwykle poza kadrem. Odległość mikrofonu może być w tym wypadku większa, co kompensowane jest użyciem mikrofonu o wyższej kierunkowości. Najpopularniejsze mikrofony Scheops do tego celu, to miniaturowy shotgun MiniCMIT oraz model CMC 1 z kapsułką MK 41 (superkardioidalną). Jeśli aktor – lektor ma poruszać się w obrębie sceny, musi być użyty wysięgnik (z wykwalifikowaną osobą za nim) lub przypinany mikrofon. Należy pamiętać, że umieszczenie mikrofonu na ciele wymaga wyrównania konsolecie miksującej, ponieważ takie umieszczenie zwykle znacząco zmienia sygnał. W przypadku, gdy chcesz nagrywać / robić streaming bezpośrednio przez smartfona, powinieneś rozważyć interfejs Apogee ONE, do którego możesz podłączyć jeden z tych mikrofonów.
Zobacz także naszą broszurę na temat rejestrowania lokalizacji w pomieszczeniach.
Są też sytuacje, w których mikrofon może być widoczny i blisko artysty, na przykład podczas streamingu treści muzycznych. To domena naszego najlepiej sprzedającego się produktu: CMC 6 z kapsułką MK 4 (kardioidalną). Jeśli chcesz by mikrofon jeszcze bardziej przyciągał wzrok, wtedy mikrofon studyjny Scheops V4 jest najlepszym wyborem – oferuje wyraźny dźwiękowy charakter i najnowszą technologię w stylu vintage.
WAŻNE PODSTAWY JAKOŚCI DŹWIĘKU DLA KONFERENCJI VIDEO, PODCASTOWANIA I TRANSMISJI
Oprócz wyboru modelu mikrofonu o jakości dźwięku decydują następujące czynniki:
Pomieszczenie do nagrania / streamingu:
Pomieszczenie musi zostać poddane obróbce akustycznej (chyba, że jest bardzo duże). Moduły akustyczne i pułapki basowe są dziś niedrogie i mogą zapobiec nieprofesjonalnemu wrażeniu odbić od gładkich ścian (bez adaptacji), które powstaje podczas nagrywania w zwykłym pomieszczeniu. Dywany, półki na książki i inne meble również tłumią energię akustyczną w pomieszczeniu i rozpraszają odbicia, a mogą dodatkowo stanowić scenografię. W podejściu do adaptacji pomieszczeń najczęściej jednak zapominamy o sufitach. Sufity są prawie zawsze płaskimi powierzchniami, które powodują niepokojące odbicia, które bardzo negatywnie wpływają na barwę i jakość dźwięku, powodując zamazanie czytelności i zrozumiałości mowy.
Duże pokoje są o z kolei wiele łatwiejsze do adaptacji akustycznej, ponieważ osoba mówiąca, zwykle jest znacznie bliżej mikrofonu, niż główne źródła odbicia (ściany i sufit). Zatem stosunek dźwięku bezpośredniego do dźwięku rozproszonego jest z natury bardziej korzystny.
Ustawienie mikrofonu
Odległość od mikrofonu jest wszystkim! Im bliżej mikrofonu znajduje się osoba mówiąca, tym głośniejszy będzie bezpośredni sygnał, a ciszej będzie zakłócający sygnał (np. pogłos z pokoju). Nie wystarczy umieścić mikrofonu na lub w pobliżu kamery – to prawie zawsze jest zbyt daleko, nawet w przypadku mikrofonów kierunkowych. Mikrofon musi znajdować się z dala od kamery (a blisko osoby mówiącej lub śpiewającej) albo wręcz na stole bezpośrednio przed mówcą (lub wokalistą), albo, jak to jest w przypadku dźwięku filmowego, być skierowany w dół z góry ramy, będąc umieszczonym tuż przed osobą nagrywaną.
Charakterystyka kierunkowa
Wysokiej jakości mikrofony kierunkowe, używane właściwie, znacznie lepiej odbierają sygnał bezpośredni (redukując dźwięk otoczenia w pomieszczeniu), niż wbudowane mikrofony aparatu DSLR, telefonu komórkowego lub laptopa.
Wysoce kierunkowe mikrofony obejmują też mikrofony superkardioidalne i tzw. „shotguny”. Są one używane głównie wtedy, gdy osoba mówiąca nie porusza się zbytnio, pozostając „przy mikrofonie”.
Ponieważ prawie zawsze słychać trochę dźwięku spoza osi (między mikrofonem a twarzą osoby nagrywanej), bardzo ważne jest, aby mikrofon brzmiał tak transparentnie tak z boku, jak i z przodu. Tak jest w przypadku wysokiej jakości mikrofonów, takich jak Schoeps MK 41 lub MK 4, natomiast mikrofony shotgun Schoeps CMiT 5u i MiniCMIT pozwalają na bardzo wyraźne ograniczenie rejestracji dźwięków spoza osi, dzięki ich superkierunkowej charakterystyce.
Jakość dźwięku
Tanie, małe mikrofony są często gorsze od wysokiej jakości mikrofonów pojemnościowych pod względem stosunku sygnału do szumu, ponieważ ich konstrukcja oznacza, że odbierają one znacznie mniej użyteczny sygnał. Miniaturowe mikrofony kierunkowe (kardioidalne) są pod tym względem jeszcze gorsze. Ponadto bardzo tanie, małe mikrofony często dają sygnał, w którym jest dużo peaków i sybilantów; co sprawia, że, ogólnie mówiąc, ich dźwięk jest bardzo męczący.
Interfejs audio
Nawet przy użyciu stosunkowo niedrogich interfejsów audio USB (np. Około 200 € / 250 $) można osiągnąć bardzo dobre efekty. Interfejs musi zapewniać zbalansowane wejście z zasilaniem fantomowym do działania mikrofonu SCHOEPS – zwykle zasilanie fantomowe 48 V. W tym miejscu polecamy bardzo interfejs idealny do samodzielnych nagrań i podcastów, nawet przy użyciu smartfonów iPhone/iPAD, lub komputerów, czyli Apogee ONE.
Wbudowane w smartfonach mikrofony lub tanie mikrofony podłączone bezpośrednio do wejścia mikrofonowego w telefonie komórkowym lub laptopie zwykle używają funkcji automatycznego wzmocnienia i innych aktywnych algorytmów do ustawiania poziomu wejściowego. Ich efekty są zawsze słyszalne i są niezadowalające w profesjonalnych zastosowaniach. (Powodują one, że poziomy „pompują” w górę i w dół w odpowiedzi na dźwięki otoczenia oprócz głównego materiału programu). Zasadniczo poziomy nagrywania powinny być ustawiane ręcznie, być może z ogranicznikiem (limiterem) chroniącym przed chwilowymi przesterowaniami. Dlatego inwestycja w interfejs audio o dobrych parametrach bardzo szybko zwróci się Tobie, odwdzięczając wysoką jakością przekazu.
Postprodukcja
Kluczowym czynnikiem, który jest w stanie znacząco podnieść poziom profesjonalizmu naszego nagrania jest zastosowanie kompresora. Dynamika surowego głosu często przewyższa to, do czego jesteśmy przyzwyczajeni z radia lub kina. Kompresja dynamiki sygnału, od lekkiej do umiarkowanej, pomaga również zwiększyć zrozumiałość mowy podczas słuchania w hałaśliwym otoczeniu lub na konsumenckim sprzęcie, jakim są smartfony i laptopy.
Należy jednak unikać ekstremalnego użycia kompresorów i tzw. „maksymalizerów”, np. aby znacznie zwiększyć głośność mówionego materiału, To sprawia, że dźwięk jest nienaturalny, a efekt, często nazywany „pompowaniem”, sprawia, że nagranie wydaje się nieprofesjonalne. Portale streamingowe, takie jak YouTube, od pewnego czasu regulują głośność nagrań. Dlatego dzisiaj, w zależności od zastosowania, duża kompresja często nie jest już wcale konieczna.
Jeśli odpowiedni mikrofon wysokiej jakości został dobrze umieszczony w przestrzeni, zwykle nie jest konieczna żadna obróbka sygnału za pomocą EQ (korekcja barwy). Czasami jednak niesprzyjające warunki akustyczne lub niewystarczające możliwości ustawienia mikrofonu wymagają korekcji. Będzie to miało głównie na celu zmniejszenie mocno słyszalnych, irytujących składowych częstotliwości.
Dźwiękowy charakter mowy można również dostosować w szerszym paśmie. Na przykład przydatne może być przycięcie niskich częstotliwości, aby zredukować efekt spowodowany bliską odległością od mikrofonu, jeśli nie użyto żadnej osłony na mikrofon. Innym dobrym zastosowaniem EQ jest redukcja szumów stałych (drgań mechanicznych ze stołu lub stojaka) lub hałasu otoczenia w zakresie basów za pomocą filtra dolnoprzepustowego. Niektóre mikrofony, takie jak Schoeps CMIT 5u lub MiniCMIT, mają wbudowany filtr tego typu lub mogą być konfigurowane modułowo z filtrem Colette CUT 60. Idealnym rozwiązaniem do potrzeb postprodukcji będzie jeden z pakietów oprogramowania firmy iZotope, który możesz wybrać i dopasować do swoich potrzeb i budżetu.
Mikrofon stołowy TIMK